De stemming van de ondernemers in de Nederlandse industrie is in maart iets verder verbeterd. Intussen houden consumenten nog de hand op de knip

Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag bekend.

De index waarmee het statistiekbureau het producentenvertrouwen meet, ging deze maand omhoog tot 1,1. Dat is de hoogste stand sinds de zomer van 2011.

Het producentenvertrouwen is samengesteld uit drie deelindicatoren: het oordeel over de orderpositie, het oordeel over de voorraden gereed product en de verwachte productie in de komende drie maanden. ,,De ondernemers waren minder somber over hun orders dan in februari. Verder waren ze positiever over de verwachte bedrijvigheid en de voorraden gereed product”, aldus het statistiekbureau.

Daarnaast waren de ondernemers, voor de derde achtereenvolgende maand, minder negatief over de verwachte personeelssterkte in hun branche.

Consument geeft minder uit

Nederlandse huishoudens hebben in januari 1,5 procent minder uitgegeven aan goederen en diensten dan een jaar eerder, maakte het CBS verder bekend.

In november en december vertoonde de consumptie nog een voorzichtig herstel, na bijna 2,5 jaar van onafgebroken krimp. De cijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.

De groei van de consumptie in november en december werd voor een belangrijk deel veroorzaakt door een sterke autoverkoop. Relatief veel consumenten kochten een auto voordat op 1 januari de aanschafbelasting (bpm) voor veel modellen omhoog ging. Daardoor groeiden de uitgaven in de categorie duurzame goederen in die maanden met respectievelijk 4,7 en 5,9 procent. In januari was dat nog maar 1,2 procent.

Minder uitgaven voeding en drank

De uitgaven aan voedings- en genotmiddelen lagen in januari 2,6 procent lager dan een jaar eerder. Daarnaast besteedden huishoudens door het betrekkelijk zachte winterweer veel minder aan gas.

De zogenoemde Consumptieradar van het CBS laat zien dat de omstandigheden voor de consumptie van huishoudens in maart wat minder ongunstig zijn dan in februari.

Met name de verwachtingen van ondernemers over de werkgelegenheid en het consumentenvertrouwen klaarden flink op. Ook aandelenkoersen zaten in de lift. Daar stond tegenover dat de huizenprijzen sterker daalden dan een maand eerder.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl